21 Mar 2011

{Okumaya Devam} Bilimsel Referanslar

Giriş Notu: Aşağıdaki bilimsel referanslar ışığında (her yaş için) Hızlı Okuma ve Algılama Teknikleri eğitimlerimiz sürüyor.

Facebook sayfamızdaki notlardan derlenmiştir: www.facebook.com/goklerkocluk
  • Hızlı Okuma ve Algılamadan bahsediyoruz ama her şeyden önce "okuma" nedir, bunun üzerinde biraz durmak gerek. Gereksiz mi, 'lüks' mü, ihtiyaç mı, olmasa da olur mu...
  • “Okuma; ön bilgilerin kullanıldığı, yazar ve okuyucu arasındaki etkili iletişime dayalı, uygun bir yöntem ve amaç doğrultusunda düzenli bir ortamda gerçekleştirilen anlam kurma sürecidir” (Akyol, 2008)
  • “Okuma, bireyin ÖN BİLGİLERİYLE metindeki bilgileri bütünleştirerek yeni anlamlar oluşturduğu aktif bir süreçtir” (Güneş, 2009)
  • “Okuma, bilişsel davranışlarla psikomotor becerilerin ortak çalışmasıyla, yazılı sembollerden anlam çıkarma etkinliğidir” (Demirel, 1999)
  • “Okuma basılı ve yazılı bir sayfayla iletişime girmek, iletiyi alıp kavramaktır. Gözlerin ve ses organlarının çeşitli hareketlerinden ve zihnin anlama çabasından oluşan karmaşık bir etkinlik olan okuma, bir yazının harflerini, sözcüklerini tanıma ve anlamlarını kavramaktır” (Tazebay, 1995)
  • "Wittrock (1981)’a göre ise okuma, tuhaf ya da karmaşık bir olgu değil; ama tek bir eylemin doğru olduğu monolitik bir eylem de değildir. Tersine okurun dil kuralları çerçevesi içinde bir ya da birden fazla anlamı disiplinli bir şekilde inşa etme çabasını yansıtan üretici bir eylemdir. Görüldüğü gibi okuma, sadece eve gideceği dolmuşu bulmak veya dükkan tabelalarını algılamak... değildir."
  • Ülkemizin neredeyse % 90’ından fazlası okur-yazardır; ancak okuma oranı % 4,5’tur. Okuma alışkanlığı, kişinin okuma eylemini, bir gereksinim olarak algılayıp yaşam boyu, sürekli ve düzenli biçimde bu eylemi gerçekleştirmesidir. “Ekonomik gelişme için ülke nüfusunun en az % 40’ının okur-yazar olması gereklidir” (Gönen, 2004)
  • Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) çerçevesinde 15 yaş grubu öğrencilerin Matematik ve Fen Bilimleri okuryazarlığı, Okuma Becerileri ölçülmektedir. 2006 yılında yapılan sınavda Türkiye, 30 OECD ülkesi arasında matematik okuryazarlığında 29.; fen okuryazarlığında 29.; okuma becerisi sınavında 28. olmuştur. Her üç kategoride de Finlandiya, birinci olmuştur (URL 1, 2009)
  • Smaragdi & Jönsson (2006) tarafından yapıl[an araştırmaya] göre bazı gençler kitapların başına otururken bazıları kitaplardan uzak dururlar; bu duruma sebep olan şey, ev ortamı ve ebeveynlerin alışkanlıklarıdır."

Copyright (c) 2011 Gökler Koçluk İstanbul | www.goklerkocluk.com | Bireysel ve Kurumsal Koçluk randevu talepleriniz için 0555 726 74 02

Hiç yorum yok: