16 Nis 2012

{Öğrenmeyi Öğrenme} Seminer Notları

www.facebook.com/goklerkocluk ve www.twitter.com/goklerkocluk üzerindeki paylaşımızlardan derlenmiştir.

{Öğrenmeyi Öğrenme}
  • "Öğrenmeyi Öğrenme Teknikleri" Seminerinde neler konuştuk. Bazı başlıkları sizlerle paylaşmak isteriz: Öncelikle "insanın" nasıl öğrendiğini, öğrenmenin ne demek olduğunu, geçici ve kalıcı öğrenme kavramlarını aramızda tartıştık.
  • Bilgi mi önemlidir hayal gücü mü? Aslında bunun cevabını Einstein vermiş: "Hayal gücü bilgiden daha önemlidir." Bu durumda, "taşıyıcı" veya "bağdaştırıcı" diyebileceğimiz "hayal gücü" üzerinde biraz durmamız gerekiyor.
  • "İletişimin %60'ını dinlemek oluşturur" derler. Bunun %25'ini "bir süre" hatırlarız. Çok azını kalıcı olarak öğreniriz! Kalıcı öğrenme kavramı ömür boyu bizi gölge gibi takip eder aslında. Ve üstelik "öğrenme" sadece "akademik" öğrenme demek değildir.
  • "Bilgi yükü" olmak mı bilgiyi yorumlamak mı. Birincisi "ezber" oluyor işte. Üstelik insanın kendi kapasiteni inkar ve hakaret anlamına da gelir "ezber"! İnternet, televizyon, çevremizdeki reklam spotları vs kanalıyla bombardımana uğradığımız, her türlü "yorumlanmadan kabul edilen bilgi" ezberdir.
  • Hayal gücünün geliştirilmesi "bilginin" derlenip toparlanması için gereklidir. Böylece insan "özgün" ve yararlı "gerçek" bilgiyi edinmiş olur, problem çözümünde bundan yararlanır, ufku genişler.
  • "Öğrenmeyi Öğrenmenin" zeminini oluşturan "hayal gücünün" geliştirilmesi için, özellikle çocukluktaki; oyuncak seçimi, büyüklerin bilinçli yaklaşımı, sosyal iletişimin biçimi önem taşır.
  • "Açık uçlu sorular" gibi, açık uçlu (yani yorumlamayı teşvik eden, hayal gücünü kullandırtan) oyuncaklar ve oyunlar teşvik edilebilir, büyükler de bu oyunlara iştirak edebilir.
  • "Hayal gücü" için "sence ne olur/du" oyunu. Bir film, bir hikaye, "görüldüğü şekliyle" bitmesin(!), çocuk hayal gücünü kullanarak eklemeler yapsın.
  • "Hayal gücü" için "rutinin dışına" çıkmak. Farklı yollar kullanarak bir yere varmak, yazıyı diğer elle yaz(dır)mak, farkındalığı artırmak, gibi...
  • "Hayal gücü" için, inovasyon (yenileşimcilik), yani "icadın" teşvik edilmesi. Bırakın çocuklar "başınıza icat çıkarsın" :)
  • Öğrenmenin bir ayağı da hafıza. Yaş ilerledikçe azalan "nöron aktivitesi", biyolojik gerileme, bilginin yorumlanmasındaki diğer olumsuz etkenler.. günün birinde kaçınılmaz olarak karşımıza çıkacak.
  • "Hafıza" için parmağa ip bağlama güzel bir yöntem :) Ama dahası da var. #ogrenmeyiogrenme
  • Hafıza için o kadar çok kaynak var ki. Yine karşımıza "bilginin yorumlanarak kullanılması" çıkıyor :) Var olan bilgiyi kullanmadığımız için iki adım ilerleyemiyoruz ya! :)
  • Hafıza için, "kısaca" : Çok iyi dinlenin, dikkat dağıtıcıları azaltın, vücudunuzu susuz bırakmayın, stres ve duygusal travmalar varsa çözüm bulun, uyuşturucu - alkol - ilaç etkisi altındayken öğrenmeyin, plan yapın, aynı andan tek bir iş yapın, bilgiyi görselleştirin - tekrarlayın, bilgiyi kodlama ve geri çağırma becerisi kazanın, öğrenme işine sosyal boyut katın, "neyin önemli olduğuna" dikkat edin - bilgiyi "indirgeyin", kısa aralar vererek çalışın, günün son işi olarak (yatmadan 45dk önce) çalışın - okuyun, doğru beslenin, konuyla ilgili "pozitif" tartışma yapın, şartlandırıcı olarak sözsüz müzik kullanabilirsiniz, başka birine anlatacakmış gibi öğrenin, hatırlamayı kolaylaştırmak için parfüm kullanabilirsiniz, bilgi parçacıklarını düzenlemek için (akrostiş, akıl haritaları, grafikler gibi) çeşitli teknikler kullanın, rahat olun, yeni bilgileri öncekilerle bağlantılayın, eski bilgileri gözden geçirin, yeni bilgileri öğrenmeden önce "tahmin edin", yürüyerek veya başkasıyla konuşarak bilgileri gözden geçirin, en rahat ettiğiniz ortamda çalışın, doğal beslenin, "zihin açıcı" danışman ve/ya eğitmenlerle çalışın. (Kaynak: Çeşitli bilimsel dokümanlar)

Copyright (c) 2012 Gökler Koçluk İstanbul | www.goklerkocluk.com | Bireysel ve Kurumsal Koçluk seminer ve randevu talepleriniz için 0544 346 55 02 - 0555 726 74 02 goklerkocluk@gmail.com

Hiç yorum yok: